افزایش 30 تا 40 درصدی احتمال بروز دیابت در افراد سیگاری

به گزارش مجله هاستفا، رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در افراد سیگاری 30 تا 40 درصد احتمال بروز دیابت بالاتر است، گفت: درمان این افراد نیز طولانی تر بوده و با موفقیت کمتر روبرو می گردد.

افزایش 30 تا 40 درصدی احتمال بروز دیابت در افراد سیگاری

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، غلامرضا حیدری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت های مرکز علمی پژوهشی پیشگیری و کنترل دخانیات، اظهار کرد: رسالت اصلی این مرکز تحقیقاتی ایجاد مستندات قابل قبول علمی در حوزه دخانیات، شیوه های درمانی، اثرات، برنامه ها و قوانین این حوزه جهت ترغیب سیاستگذاران و برنامه ریزان برای تدوین و اجرای برنامه ها و طرح های مناسب کنترل دخانیات است.

وی با بیان اینکه پیرو این رسالت طی یکسال گذشته مسئولیت طراحی چند پروژه بزرگ به مرکز تحقیقات کنترل دخانیات سپرده شد، اظهار کرد: ادغام برنامه های ترک دخانیات در بیماران دیابتی یکی از این طرح هاست که نتایج آن به مراحل اجرایی رسیده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه دیابت یکی از ریزفاکتورهای بزرگ و از علل اصلی مرگ و میر در کشور ماست، ادامه داد: بر اساس مستندات جهانی مصرف دخانیات در بیماران با قندخون بالا منجر به بروز دیابت و افزایش عوارض آن شده و همچنین درمان های منجر به کنترل دیابت را تحت الشعاع قرار داده و درمان را ناپیروز می نماید؛ بنابراین با توجه به سنگینی بار بیماری دیابت در کشور، توجه به این مساله از سوی مسئولان و پزشکان یک ضرورت است.

حیدری با تشریح نحوه اجرای این طرح گفت: طی یک برنامه هماهنگ مقرر شده بعضی از مطب های فعال در زمینه درمان دیابت، ارایه خدمات ترک دخانیات در بیماران دیابتی را در دستور کار خود قرار دهند، در این راستا تاکنون 100 مطب فعال در زمینه کنترل دیابت، آموزش های لازم را کسب نموده و به ارایه خدمت به مراجعان می پردازند.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل جدید برای درمان دیابت در افراد سیگاری؛ باید ترک مصرف دخانیات همزمان با درمان دیابت شروع گردد.

وی با اشاره به بعضی از عوارض دیابت به مسائل شبکیه چشم، بیماری های کلیوی و عصبی عضلانی اشاره نمود و گفت: درصورت درمان دیابت در افراد سیگاری جلوگیری از بروز این عوارض از شانس بیشتری برخوردار است. بر اساس تحقیقات اجرا شده در این زمینه، قطع مصرف دخانیات در افراد دیابتی به کنترل و درمان پیروز تر دیابت یاری می نماید، بنابراین برنامه های ترک سیگار در بیماران دیابتی باید جدی تلقی گردد.

حیدری همچنین با اشاره به بعضی از روش های درمانی ترک دخانیات به شیوه برخورد با فرد سیگاری، نحوه تست فاگرشتروم، درمانهای دارویی، رفتار درمانی، داروهای نیکوتینی و غیر نیکوتینی اشاره نمود.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با اشاره به سایر طرح های در دست اجرای این مرکز به پروژه مقایسه مصرف یا عدم مصرف سیگار در بیماران قلبی منجر به عمل جراحی قلب باز اشاره نمود و گفت: این طرح با همکاری بخش جراحی قلب بیمارستان مسیح دانشوری در حال اجراست و نتایج آن تا انتهای سال منتشر می گردد.

نماشو: شبکه تبلیغاتی نماشو | آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، ثبت آگهی رایگان، آگهی رایگان اینترنتی، رپورتاژ رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1265

به "افزایش 30 تا 40 درصدی احتمال بروز دیابت در افراد سیگاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 30 تا 40 درصدی احتمال بروز دیابت در افراد سیگاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید