امام حسن عسکری(ع)؛ تربیت شیعیان در تنگنای محاصره

به گزارش مجله هاستفا، تدریس امام حسن عسگری (ع) به دو بخش قبل از محاصره و در حین محاصره تقسیم می شده است که در هنگام محاصره دروس سیاسی و بحث هایی پیرامون امام عصر امکان نداشت، با این حال سربازان از وجود امام زمان(عج) خبردار شده بودند و از منزل امام به شدت حفاظت می کردند و مراقب بودند که کسی از بانوان منزل باردار نباشند.

امام حسن عسکری(ع)؛ تربیت شیعیان در تنگنای محاصره

به گزارش خبرنگاران، محمد ابراهیم ایزدخواه، مدرس دانشگاه قم با بیان این مطلب درگفت وگو با ایسنا عنوان نمود: ائمه اطهار بسیاری از حالت هایی را که رخ می داد توسط علمی که از نزد خداوند به آنها عطا گشته بود پیش بینی می کردند و به این امر واقف بودند که در برهه های خاص امکان ارتباط مستقیم با اصحاب خود را نخواهند داشت.

وی اضافه نمود: به جهت تسهیل در این امر این بزرگواران شبکه ای تنظیم کردند که می توان از آن با عنوان شبکه وکالت یاد کرد که امروزه مشابه این سازمان برای برقراری ارتباط با مراجعی که درخارج از کشور هستند وجود دارد.

مدرس دانشگاه قم ادامه داد: این شبکه وکالت از زمان اولین امام شیعیان شروع گشته است و هرچه زمان رو به جلو می رفته است فعالیت این شبکه نیز گسترش می یافت و در تا نزدیک به امامت حضرت مهدی(عج) این شبکه به اوج خود رسید.

ایزدخواه اعلام کرد: دو راه عمده برای ارتباط با امام حسن عسگری(ع) وجود داشته است یکی از راه ها به وسیله وکلایی بوده است که امام(ع) آن ها را بر چهار منطقه ای که تعیین نمودند منسوب کردند؛ این وکلا تمام امور مربوط به صدور و اجرای اعمال دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعیان را عهده دار بودند و اجازه انتساب وکیل را از طرف امام بزرگوار برمناطق کوچک تر داشتند.

وی تشریح کرد: راه دوم ارتباط پنهانی اصحاب با منزل امام بوده است؛ که از طرق مختلف توسط یاران نزدیک این امام شریف انجام می گرفت، یکی از این راه ها رساندن نامه توسط عثمان بن سعید معروف به ثمان(روغن فروش) به وسیله ظرف های بزرگ روغن به منزل امام بوده است به این صورت که نامههارا در ظرفها قرار میدادند و بر روی آن روغن میریختند.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: مانند مادری که آرام آرام آماده راه رفتن میکند ائمه نیز مردم را آرام آرام به اعمال دینی و برطرف مسائل به وسیله اصحاب عادت می دادند.

ایزدخواه ادامه داد: تدریس امام به دو بخش قبل از محاصره و در حین محاصره تقسیم میشده است که در هنگام محاصره دروس سیاسی و بحث هایی پیرامون امام عصر نمی شد، با این حال سربازان از وجود امام زمان(عج) خبر دار شده بودند و از منزل امام به شدت حفاظت می کردند و مراقب بودند که کسی از بانوان منزل باردار نباشند.

وی در بخش دیگر گفت: شباهت هایی میان حضرت یوسف(ع) و امام عصر در باب های مختلفی وجود داشته است که امام زمان را نیز با لقب یوسف زهرا(ع) عنوان می کردند، از جمله دلایل این تشابه وجود غیبت طولانی در زندگی این دو بزرگواران و تعداد فرزندان حضرت یعقوب(ع) و حضرت زهرا(س) بوده است.

مدرس دانشگاه قم در ادامه اعلام کرد: حضرت یعقوب(ع) با این که می دانستند فرزندشان زنده است اما زمان ظهور ایشان را نمی دانستند که این امر درمورد امام عصر هم صدق می نماید، شباهت دیگر از باب این امراست که امام زمان(عج) پس از پیدا کردن مرقد حضرت فاطمه به محاکمه ظالمانی می پردازند که در حق این حضرت ظلم هایی را روا داشتند.

نماشو: شبکه تبلیغاتی نماشو | آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، ثبت آگهی رایگان، آگهی رایگان اینترنتی، رپورتاژ رایگان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1320

به "امام حسن عسکری(ع)؛ تربیت شیعیان در تنگنای محاصره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امام حسن عسکری(ع)؛ تربیت شیعیان در تنگنای محاصره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید