ایجاد زیست بوم علم و فناوری پول نمی خواهد

به گزارش مجله هاستفا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و گابریلا سرویلیا خیمنس وزیر علوم و فناوری ونزوئلا ضمن دیدار با یکدیگر و مصاحبه با یکدیگر تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

ایجاد زیست بوم علم و فناوری پول نمی خواهد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و گابریلا سرویلیا خیمنس وزیر علوم و فناوری ونزوئلا در دیدار با یکدیگر به مصاحبه درباره گسترش همکاری های علمی و فناوری دو کشور نشستند و در این زمینه تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان در این دیدار با بیان این که ایران و ونزوئلا روابطی استراتژیک دارند، گفت: اقتصاد ایران همچون ونزوئلا در گذشته وابسته به فروش نفت بود، اما برنامه ریزی برای رهایی از اقتصاد نفتی در دولت روحانی شروع و مباحث اقتصاد دانش بنیان مطرح شد. در صد سال گذشته وابستگی به نفت ما را از داشته های اصلی مان که همان نیروی انسانی مستعد و خلاق بود، دور کرد و یادمان رفت که آینده کشور با اتکا به این منابع ساخته می گردد نه نفت.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه به سابقه تاریخی ایران اشاره و ابراز کرد: کشور ما تاریخی بیش از 6 هزار سال دارد، اما باید دید چگونه شد این کشور با این تاریخ غنی در تجارت، علم و فناوری به اینجا رسید که اقتصادش وابسته به نفت شد. اگر اقتصاد هر کشوری وابسته به نفت باشد پس احتیاجی به مراکز علمی و متخصص نیست. زیرا با فروش نفت و واردات محصولات احتیاج های آن کشور تامین می گردد.

این همان چیزی است که دولت های غربی و آمریکا می خواهد یعنی وابسته بودن. در این محیط جایی برای افراد متخصص وجود ندارد. پس آن ها کشورشان را در این شرایط ترک می نمایند. زیرا جامعه این افراد را نمی خواهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با عنوان این مطلب گفت: این تغییر نگرش در اقتصاد احتیاج به ایجاد زیست بوم دارد. زیست بومی که پول در آن مطرح نیست و در آن ارزش اصلی نیروی انسانی نوآوری و خلاق است. در این صورت اجزای این زیست بوم همچون مراکز علمی و پژوهشی، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و صنایع هر یک در تعامل و همکاری رشد و ارتقا را ایجاد می نمایند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان آمادگی کامل ایران برای پیاده سازی و اجرای این زیست بوم در ونزوئلا را گفت و گفت: پس احتیاج این زیست بوم پول نیست اگر اینطور بود که دبی 30 سال است به دنبال ایجاد سیلیکون، ولی است، اما عملا تمام پروژه های آن ها در این زمینه به بازاری برای کشور های غربی تبدیل شده اند.

ستاری در بخش بعدی به زیست بوم ایجاد شده در بخش داروسازی در ایران اشاره نمود و گفت: زیست بومی که در این حوزه ایجاد شده احتیاجی به یاری های دولت ندارد و به گونه ای است که خروج ارز از کشور در این حوزه تقریبا صفر است. با نوعی بلوغ توانایی ساخت هر نوع دارویی در کشورمان وجود دارد و زمانی که درخواست برای ساخت دارویی در داخل می گردد دو سال بعد آن را داریم.

ایران آماده همکاری علمی و فناورانه با ونزوئلا است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از آمادگی ایران برای ارسال تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دارو به ونزوئلا گفت و اضافه کرد: این محصولات دانش بنیان با هزینه هایی بسیار پایین تر با کیفیتی هم پای محصولات غربی ها عرضه می گردد. همچنین در حوزه های بهداشت و آب نیز فناوری های خوبی در ایران وجود دارد که می توانیم در این حوزه ها نیز با یکدیگر همکاری های خوبی داشته باشیم.

ستاری، به ظرفیت های موجود کشور در حوزه نیروی انسانی اشاره و اعلام کرد: با فعالیت این نیروی انسانی ایران رتبه نخست منطقه در حوزه های علمی همچون فناوری نانو، هوا و فضا و فناوری زیستی دارد. همچنین در حال حاضر حدود 5 هزار شرکت دانش بنیان برای رونق اقتصاد دانش بنیان در حال فعالیت هستند که سهم آن ها در اقتصاد هر سال افزایش می یابد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه این نسل کارآفرینی که در ایران شکل گرفته است پایه های اقتصاد را تشکیل می دهند، ادامه داد: پس با این روند اقتصاد آینده ایران از نفت رها می گردد. همانطور که اکنون این سهم 15 درصد کاهش داشته است و برنامه آینده دولت نیز همین است تا نفت از بودجه دولت خارج و هزینه های آن تنها صرف فعالیت های عمرانی گردد.

علم و فناوری ابزار رسیدن به آزادی است

همچنین در ادامه نیز گابریلا سرویلیا خیمنس وزیر علوم و فناوری ونزوئلا اعلام کرد: در مدت زمان حضورم در ایران به یک داروخانه رفتم پس از مشاهده دارو ها بسیار برایم خوشایند بود که روی آن ها ساخت ایران خورده است و این دارو ها برند ایرانی دارند. پس این موضوع نشان می دهد با وجود تحریم ها و فشار ها می توان اگر خواست و به پیشرفت و موفقیت رسید.

وزیر علوم و فناوری ونزوئلا ادامه داد: از سوی خودم و 30 میلیون مردم ونزوئلا از ملت ایران به خاطر این نگاه و مبارزه با چالش های مالی تشکر می کنم. برای ونزوئلا که کشوری وابسته کامل به نفت است علم و فناوری ابزار رسیدن به آزادی است.

وی از تمایل برای همکاری در 3 زمینه علمی و فناوری اطلاع داد و گفت: همکاری در بخش هایی همچون آموزش در حوزه های فناوری نانو، زیست فناوری و مهندسی و طراحی، انتقال فناوری و خدمات مشترک دیگر می تواند زمینه های همکاری خوبی برای دو کشور باشد. همچنین تمایل داریم گروه کوچکی را برای آموزش به مرکز رویان بفرستیم تا این امر بذری برای آینده کشورمان باشد. همچنین آموزش پزشکان ما در ایران گامی برای رسیدن مردم به رفاه است.

در ادامه این دیدار تفاهم نامه ای با عنوان همکاری های علمی و فناورانه میان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و گابریلا سرویلیا خیمنس وزیر علوم و فناوری ونزوئلا امضا شد تا گامی در راستای تقویت همکاری های علمی و فناوری میان دو کشور باشد. این تفاهم نامه با هدف ترویج و توسعه این همکاری ها منعقد شد.

دو طرف از این طریق در مواردی همچون تبادل دانشمندان و محققان برای تبادل تجارب و آموزش، برگزاری دوره های آموزشی مشترک، برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی و برپایی نمایشگاه ها و غرفه های مشترک در زمینه نوآوری و فناوری همکاری می نمایند.

نماشو: شبکه تبلیغاتی نماشو | آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، ثبت آگهی رایگان، آگهی رایگان اینترنتی، رپورتاژ رایگان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1279

به "ایجاد زیست بوم علم و فناوری پول نمی خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد زیست بوم علم و فناوری پول نمی خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید