خسارت قطعی اینترنت چقدر است؟

به گزارش مجله هاستفا، پس از اعلام نرخ جدید بنزین توسط دولت و به وجود آمدن بعضی اعتراضات، به دستور شورای امنیت اینترنت های خانگی و تلفن های همراه از عصر 25 آبان به مدت یک هفته قطع شد. هرچند در بعضی از استان ها این قطعی اینترنت ادامه یافت و از 10 روز عبور کرد.

خسارت قطعی اینترنت چقدر است؟

گزارش های مختلفی از آمار مربوط به خسارت های ناشی از قطعی اینترنت منتشر شده است که در آن کسب وکارهای آنلاین بیشترین زیان دیده ناشی از قطع اینترنت معرفی شده اند. در این میان هرچند بعضی کسب وکارهای آنلاینی مانند اسنپ، تپسی، کافه بازار و فیلیمو و… بعد از 24 ساعت از قطع اینترنت همگانی روی شبکه ملی در دسترس بودند و پیامک هایی را مبنی بر آزاد بودن فعالیتشان به کاربران خود ارسال کردند اما شرایط سوی دیگر این بازار یعنی کاربران کاملاً متفاوت بود.

به گفته رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی، ضررهای ناشی از قطعی اینترنت در طول این یک هفته را نباید تنها به لحاظ مادی آنالیز کرد؛ بلکه بخش بزرگی از این زیان ها معنوی است که منجر به عدم اطمینان سرمایه گذاری خارجی می گردد.

بنا بر اعلام عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی، قطع اینترنت طی سه روز نزدیک به 900 میلیارد تومان به کسب وکارهای اینترنتی ضرر زده است. الفت نسب البته برای تخمین زدن این رقم آمده محاسبه نموده چون گردش اقتصادی فعالان این عرصه سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان (معادل روزانه 273 میلیارد تومان) بوده و سال جاری به حدود نزدیک به 900 میلیارد تومان خسارت به این شرکت ها وارد شده است.

صنعت IT؛ متحمل 2500 میلیارد تومان ضرر

در نشستی که به منظور آنالیز پیامدهای قطع اینترنت بر کسب و کارها با حضور مسئولان وزارت ارتباطات، سازمان نصر و فعالان استارتاپی در سازمان فناوری اطلاعات، هفته جاری برگزار گردید، به گفته جعفر محمدی نایب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی، در روزهای قطعی اینترنت و تا قبل از اتصال اینترنت ثابت، PSP هایی که با کسب وکارها طرف بودند نزدیک به 65 درصد کاهش تراکنش داشتند. حجم تراکنشات شاپرک نیز کاهش چشمگیری داشته و بیش از 50 درصد بوده است. با توجه به این آمار و آمار ارائه شده پیش تر درباره درآمد صنعت تجارت الکترونیکی در کشور، می توانیم استناد کنیم که روزانه 293 میلیارد تومان تنها از محل تراکنش های اینترنتی کاهش داشتیم؛ اما اگر ضرر را به کل صنعت آی تی ببریم در روز بیش از 2500 میلیارد تومان ضرر داریم. بعد از اتصال اینترنت ثابت هم نیمی از مسائل حل شده و همچنان بیش از هزار و دویست میلیارد تومان در روز به صنعت آی تی لطمه می خورد.

به گفته محمدی ضررها برای کسب وکارها یکسان نبوده و کسب وکارهای بزرگ سی درصد و کسب وکارهای متوسط هفتاد درصد و کسب وکارهای خرد و خانگی تا 96درصد کاهش فروش داشته اند.

از طرفی، کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران گزارشی از برآورد میزان خسارت های وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی براثر قطعی طولانی مدت و سراسری اینترنت منتشر کرد. براساس گزارش های غیررسمی دریافت شده از PSP های کشور، تعداد کل تراکنش های اجرا شده در درگاه های پرداخت اینترنتی و موبایلی در دو روز اول قطعی اینترنت کاهش بسیار شدیدی داشته و پس از برطرف مسائل توسط شرکت های پرداخت، تعداد تراکنش های روزانه در 5 روز بعدی یعنی تا زمان اتصال اینترنت ثابت، حدود 48/5 درصد متوسط تعداد تراکنش های روزانه در هفته های قبلی بوده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده است: گزارش سالانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشان می دهد حجم کل گردش اقتصادی تجارت الکترونیکی کشور در سال گذشته 208 هزار میلیارد تومان یا به عبارتی روزانه حدود 570 میلیارد تومان بوده است. با احتساب کاهش تعداد تراکنش ها در روزهای گذشته که اینترنت قطع بوده است، گردش اقتصادی روزانه این حوزه با کاهش 293 میلیاردی به حدود 277 میلیارد تومان رسیده است. با این حال اما پس از اتصال اینترنت ثابت، تعداد تراکنش های روزانه درگاه های پرداخت تا حدود 73 درصد افزایش پیدانموده است، اما همچنان شاهد کاهش 27 درصدی تعداد تراکنش های مربوط به اینترنت موبایل هستیم. با توجه به این آمار، کاهش پرداخت های اینترنتی و موبایلی در 10 روز گذشته بیش از 2950 میلیارد تومان تخمین زده می گردد.

همچنین سازمان تنظیم مقررات خسارات وارد شده به اپراتورها را یک هزار و 80 میلیارد تومان اعلام نموده است که بیشترین خسارت به ایرانسل وارد شده است.

برآورد دقیق خسارات، به زودی

با توجه به انتشار گزارش های متعدد و عدم جمع بندی دقیق از مجموع خسارت های ایجاد شده به دلیل نبود اینترنت، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نموده است جبران خسارات شرکت ها با مصوبات دولت قابل پیگیری است، اما مهم این است که بتوان نحوه برآورد خسارت را استخراج کرد. در همین زمینه او با تاکید بر این موضوع که کسب و کارهای کوچک متحمل بیشترین آسیب بوده اند، خبر داده جمع بندی خسارت ها در حال اجرا و به زودی اعلام خواهد شد.

نماشو: شبکه تبلیغاتی نماشو | آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، ثبت آگهی رایگان، آگهی رایگان اینترنتی، رپورتاژ رایگان

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1816

به "خسارت قطعی اینترنت چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت قطعی اینترنت چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید