سهم پژوهش از فراوری ناخالص داخلی کمتر از یک و نیم درصد است

به گزارش مجله هاستفا، معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: بودجه پژوهشی کشور که دانشگاه ها نیز بخشی از آن محسوب می شوند، باید به حدود یک و نیم درصد فراوری ناخالص ملی برسد که اکنون این رقم کمتر از نصف این مقدار است.

سهم پژوهش از فراوری ناخالص داخلی کمتر از یک و نیم درصد است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم در نشست معاونان پژوهشی دانشگاه ها با تاکید بر برگزاری مستمر و منظم جلسات معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های بزرگ، به آثار مثبت این نشست ها در این حوزه اشاره نمود و گفت: معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های بزرگ با حضور در این جلسات برنامه های خود را با یکدیگر هماهنگ می نمایند و تصمیم گیری های مهمی نیز در این حوزه صورت می گیرد.

وی آنالیز چالش های گوناگون حوزه فناوری و پاسخ گویی به نیازهای مختلف در رابطه با توسعه آن را از مهم ترین موضوعات مطرح شده در این نشست عنوان نمود و اضافه نمود: با استفاده از مکانیزم های معین از فناوران و نوآوران کشور در رابطه با موضوع تجاری سازی پشتیبانی می گردد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به کمبود بودجه پژوهشی دانشگاه ها و لزوم ایفای نقش دانشگاه ها در توسعه علمی، فناوری و نوآوری، گفت: در این خصوص نشست های مشترکی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه برگزار شده تا برای برطرف این مشکل اقدامات لازم صورت پذیرد.

برومند با بیان اینکه به طور معمول 15 تا 20 درصد بودجه دانشگاه ها باید به حوزه های پژوهشی اختصاص یابد، گفت: بودجه پژوهشی کشور که دانشگاه ها نیز بخشی از آن محسوب می شوند باید به حدود یک و نیم درصد فراوری ناخالص ملی برسد که در حال حاضر این رقم کمتر از نصف این مقدار است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با تاکید بر پشتیبانی از پارک های علم و فناوری توسط وزارت علوم و اولویت قائل شدن دانشگاه ها برای حوزه فناوری و توسعه آن گفت: در نقاط گوناگون کشور پارک های علم و فناوری ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته اند که در امسال بالاترین نرخ رشد بودجه در کشور مربوط به این پارک ها است.

وی با اشاره به بهبود میزان مشارکت صنایع و دانشگاه ها نسبت به گذشته، اضافه نمود: بحث اصلی امروز این است که چگونه می توانیم ارتباطات و تعاملات خودمان را با بخش مختلف جامعه و صنعت افزایش دهیم تا دانشگاه ها از منابع آنها در راستای نیازهای فناورانه استفاده نمایند.

برومند با تاکید بر فعال بودن کنسرسیوم دانشگاه های بزرگ در حوزه محیط زیست، توضیح داد: این شکل همکاری با وزارتخانه های مختلف مانند صنایع، نفت و وزارت نیرو شکل منسجمی گرفته و برنامه ریزی های مناسبی نیز برای آینده اجرا شده است.

وی همچنین با تاکید بر صندلی بالای ایران در توسعه علمی جهانی، گفت: یکی از راهبردهای اساسی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این خصوص دارد، حضور و مشارکت دانشمندان ایرانی در پژوهش های علمی بزرگ همچون مرکز پژوهش های هسته ای اروپا (CERN) است.

نماشو: شبکه تبلیغاتی نماشو | آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، ثبت آگهی رایگان، آگهی رایگان اینترنتی، رپورتاژ رایگان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1640

به "سهم پژوهش از فراوری ناخالص داخلی کمتر از یک و نیم درصد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم پژوهش از فراوری ناخالص داخلی کمتر از یک و نیم درصد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید