عمران خان در بزنگاه استعفا

به گزارش مجله هاستفا، در حالی که مولانا فضل الرحمن، رئیس حزب جمعیت علمای اسلام و رهبر مخالفان که جنبشی برای برکنار کردن نخست وزیر پاکستان به راه انداخته، همزمان با راهپیمایی آزادی ضرب الاجل برای استعفای عمران خان را 24 ساعت دیگر یعنی تا دوشنبه شب (دیشب) تمدید نموده اما بعضی نشانه ها خبر از بروز اختلافاتی بین وی و سران دو حزب اصلی و بزرگ پاکستان یعنی حزب مردم و حزب مسلم لیگ شاخه نواز می دهد.

عمران خان در بزنگاه استعفا

این احزاب با وجود حمایت اولیه از اقدام مولانا فضل الرحمن، اعلام نموده اند، حاضر به مشارکت در اعتصاباتی که مورد نظر وی است، نخواهند بود. مشارکت نکردن آنها در این اعتصاب می تواند کار را برای رهبر مخالفان سخت کند.

به گزارش دویچه وله انگلیسی، صدها هزار معترض مخالف دولت عمران خان دیروز دوشنبه در مجاورت اسلام آباد، پایتخت پاکستان اردو زده و برای ورود به پایتخت و عزیمت به منطقه قرمز (محل قرار دریافت ساختمان های نخست وزیری و ریاست جمهوری) برای برکنار کردن نخست وزیر منتظر فرمان مولانا فضل الرحمن، رئیس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل بودند که مولانا فضل الرحمن دیگر بار 24 ساعت به عمران خان فرصت داد تا خودش استعفا دهد. مولانا فضل الرحمن همچنین دیروز دوشنبه از رهبران تمام احزاب پاکستانی دعوت کرد که در یک نشست مهم شرکت نمایند تا درباره گام های بعدی شان که گام های عملی از جمله اعتصاب خواهد بود، گفتگو نمایند. منظور او از رهبران تمام احزاب حزب مسلم لیگ نواز، حزب خلق پاکستان، حزب پختونخواه ملی عوامی، حزب قوم وطن، حزب ملی و حزب عوامی ملی بودند که همگی از راهپیمایی آزادی حمایت نموده بودند. اما دو حزب مسلم لیگ شاخه نواز و خلق پاکستان دیروز اعلام نمودند، در نشست دوشنبه شرکت نمی نمایند. این مسأله به تردیدها درباره به وجود آمدن اختلاف نظر بین رهبران این دو حزب با مولانا فضل الرحمن دامن زد. رهبران حزب مسلم لیگ شاخه نواز و حزب خلق پاکستان از لحن و ادبیات تند و افراطی مولانا فضل الرحمن رضایت ندارند و همچنین بر این باورند گام های بعدی راهپیمایی آزادی نباید تعطیل کردن پایتخت و کشور با اعتصاب های گسترده باشد بلکه باید با راهکارهای دموکراتیک تر مانند گفت وگو و مذاکره نخست وزیر را برکنار کرد. بیلاول بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان روز یکشنبه گفت، حزبش هرگز مایل نیست در اعتراض ها به شیوه اعتصاب شرکت کند. اما مولانا فضل الرحمن در سخنرانی یکشنبه شب خود تهدید کرد: ما طرح های A و B و C داریم و اگر لازم باشد نه فقط پایتخت بلکه کل کشور را تعطیل می کنیم. او قرار بود شب گذشته پس از انتها نشست با رهبران احزاب مخالف بیانیه مهمی صادر کند.

معترضان به قدرت رسیدن عمران خان در انتخابات ماه آگوست سال گذشته میلادی را غیرقانونی می دانند و می گویند او باید کنار برود تا راه برای برگزاری یک انتخابات جدید قانونی هموار گردد. اما عمران خان اعلام نموده قصد کناره گیری ندارد. او روز یکشنبه با صدور فرمانی وزارت کشور پاکستان را ملزم کرد برای مقابله با هر شرایطی آماده باشد و در صورت کوشش معترضان برای ورود به منطقه قرمز وارد عمل گردد. عمران خان در عین حال اعلام نمود، آماده مذاکره با مخالفان است. سخنگوی ارتش پاکستان هم روز شنبه اعلام نمود نیروهای مسلح کشور از دولت عمران خان حمایت می نمایند و اجازه داده نمی گردد هیچ چیز و هیچ کس باعث بی ثباتی کشور گردد.

راهپیمایی آزادی در پاکستان با ابتکار مولانا فضل الرحمن از 27 اکتبر و از شهر کراچی شروع شد و مخالفان دولت عمران خان از شهرهای گوناگون در سراسر پاکستان به آن پیوستند و در روز 31 اکتبر جمعیت معترضان به نزدیکی اسلام آباد رسیدند. آنها گفته اند اگر لازم باشد، روزها و حتی هفته ها در اسلام آباد می مانند تا عمران خان استعفا دهد.

نماشو: شبکه تبلیغاتی نماشو | آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، ثبت آگهی رایگان، آگهی رایگان اینترنتی، رپورتاژ رایگان

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1276

به "عمران خان در بزنگاه استعفا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمران خان در بزنگاه استعفا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید