نیازمند تقسیم مسئولیت و بازنگری در حوزه ترویج علم هستیم

به گزارش مجله هاستفا، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به بعضی تناقض های موجود در ترویج علم، از انجام نشدن تقسیم مسئولیت های ملی به صورت روشن در این حوزه انتقاد کرد و گفت: ما نیازمند بازنگری در مجموعه روابط ساختارها هستیم.

نیازمند تقسیم مسئولیت و بازنگری در حوزه ترویج علم هستیم

به گزارش خبرنگاران، وحید احمدی در آیین گشایش پنجمین جشنواره علم برای همه که امروز در باغ موزه قصر برگزار گردید، ضمن ابراز خرسندی از اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پا به عرصه ترویج علم گذاشته است، گفت : زمانی که دکتر جلیلی در موزه ملی علوم بر سر کار آمدند، بحث رسالت موزه علم و کشاندن آن به لایه های مختلف جامعه به خصوص قشر جوان و نوجوان مطرح بود که این توفیق را ایشان به دست آوردند.

وی با بیان اینکه روز علم در خدمت صلح و توسعه سال جاری به موضوع علوم باز اختصاص یافته است، شرح داد: طبیعی است که در جامعه مدرن که علم و فناوری در آن نقش اساسی دارد، مردم درک تجربی و واقعی از این موضوع دارند که علم توانسته است زندگی آنها را تغییر دهد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: از طرفی علم پیشرفته، تخصصی می گردد و گسل بین مراکز علمی و جامعه را بیشتر می نماید؛ مراکز علمی بدون ترویج علم هم کار خود را انجام می دهند، اما باید بپذیریم ترویج علم یک فن و هنر و مجموعه علم فرارشته ای است که با خود علم متفاوت بوده و در آن رشد می نماید.

احمدی اضافه نمود: باید بپذیریم یک عالم یا صنعتگر نمی تواند ترویج علم کند و اصولاً چنین چیزی انتظار بی جایی است ؛ اما عالمی پیروز است که بتواند به زبان مردم صحبت کند.

وی اعلام نمود: همانطور که حضور انبیا برای فهم علمی عمیق لازم بود، جامعه نیز احتیاج به درک علمی دارد و در غیر این صورت منحط خواهد بود. در جامعه امروز علیرغم آنکه 70 الی 80 درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند، اما در سواد علمی جامعه مشکل داریم و هنوز خرافه پرستی وجود دارد.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ترویج علم و همگانی کردن آن را مجموعه ای از تمام فعالیت هایی دانست که نتیجه آنها، منجر به گسترش و تعمیق دیدگاه و تفکر علمی در جامعه می گردد.

احمدی با بیان اینکه ترویج علم وظیفه بسط و نشر نگرش و شیوه تفکر علمی در جامعه را بر عهده دارد، گفت: در اینجا ترویج علم کاری سهل و ممتنع است و پیچیدگی های خود را داراست.

وی تأکید کرد: همگانی کردن علم نه فقط برای لایه های مختلف مردم، بلکه برای هم تراز کردن رشته های دیگر هم هست و آموزش، پژوهش، نوآوری و ترویج علم در کنار هم قرار می گیرند؛ در حالی که نظام ترویج علم نداریم و این نظام پیچیده و سرشار از پارادوکس هاست.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بعضی از این پارادوکس ها را همگانی کردن علم با وجود قوانین مالکیت معنوی، یا فرهنگ تعامل با مجموعه های بین المللی بیان کرد و گفت: زکات علم نشر آن است که این موضوع دامنه وسیعی دارد و فقط به دانشگاه ها محدود نمی گردد؛ بلکه باید جزو ارزش های فرهنگی باشد. این که هرکس آموزشی دیده آن را به وسیله ابزار و نهادهای مردم نهاد و حمایت های دولتی بسط دهد.

احمدی، مهمترین چالش های حوزه ترویج علم را نگرش سنتی و ساختارهای سنتی دانست و گفت: این ساختارها باعث می گردد تقسیم مسئولیت های ملی، صریح و روشن اتفاق نیفتد و بودجه و اعتبارات نیز لحاظ نگردد.

وی با اشاره به اینکه باید دید که بخش عمومی و خصوصی هر یک چه نقشی در ترویج علم دارند، تاکید نمود: نمایشگاه و جشنواره کارکرد خود را دارد، اما احتیاجمند بازنگری در مجموعه روابط در ساختارها هستیم.

نماشو: شبکه تبلیغاتی نماشو | آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، ثبت آگهی رایگان، آگهی رایگان اینترنتی، رپورتاژ رایگان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1407

به "نیازمند تقسیم مسئولیت و بازنگری در حوزه ترویج علم هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیازمند تقسیم مسئولیت و بازنگری در حوزه ترویج علم هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید