هیچ کس نمی تواند از راستا انحرافی وارد دانشگاه شود

به گزارش مجله هاستفا، باقر لاریجانی گفت: هیچ کسی نمی تواند با روش های مختلف و از جهت انحرافی وارد دانشگاه شود و شورای سنجش دانشجو موضوع تغییر رشته از دامپزشکی را پیگیری می کند.

هیچ کس نمی تواند از راستا انحرافی وارد دانشگاه شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، دکتر باقر لاریجانی امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت سی امین سالگرد تاسیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران در خصوص موضوع صندلی فروشی در فضای مجازی گفت: یکی از زمینه هایی که در کشور و در جا های دیگر دنیا وجود دارد توسعه فضای مجازی است. از فضای مجازی می توان بسیار استفاده کرد و از جمله آفت های آن نیز طرح چنین مسائلی است.

وی افزود: صندلی های پزشکی از گذشته نیز صیانت می شده است و امروز هم با تاکید وزیر بهداشت و مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی به دقت رصد می شود. تیم های متعددی برای بازبینی برخی از مسائلی که در دانشگاه ها مطرح است، تشکیل شده است.

لاریجانی یادآور شد: اینکه تفسیر این موضوع چیست این است که در برخی از پیام ها تبلیغ می شود که اگر کسی می خواهد وارد پزشکی یا دندانپزشکی بدون امتحان با این تلفن تماس بگیرد. هر کدام از این پیام ها و تبلیغات به عنوان اطلاعات در اختیار نهاد های نظارتی قرار گرفته و از سوی آن ها دنبال می شود و امیدواریم حفاظت همیشه ادامه پیدا کند.

وی گفت: در کنکور سراسری که یک کار بسیار ارزشمندی است که در کشور انجام می شود نهاد سنجش کشور اسامی را به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام می کند و ما نیز در وزارت بهداشت دیتا بیس هایی را داریم که کسانی که دانشجو می شوند را کنترل می کنیم. هر فردی که فارغ التحصیل می شود هم ورودی و خروجی فرد کنترل می شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: اکنون تیم هایی در دانشگاه های علوم پزشکی تشکیل شده اند که تمام معرفی های کنکور و دانشجویان را کنترل می کنند. هر تخلفی که به آن برسیم طبیعی است که طبق ضوابط قانونی عمل می کنیم و هیچ کسی نمی تواند با روش های مختلف از لابلای جهت سنجش و ثبت نام در دانشگاه ها از جهت انحرافی وارد دانشگاه شود. هر کسی هم که در این زمینه به اطلاعاتی دست پیدا می کند می تواند اطلاعات خود را در اختیار نهاد های نظارتی و وزارت بهداشت قرار دهد، چون تیمی به صورت جدی این موضوع را پیگیری می کند.

وی گفت: چند روز گذشته از کنندگان مجلس و تیم های نظارتی دعوت کردیم که بر این فرایند کنترلی نظارت کنند. در فضای مجازی مسائل مختلفی مطرح می شود، اما مطمئن باشید که هم وزیر بهداشت و هم مجموعه آموزش پزشکی حساسیت ها و دقت های لازم در این کار را دارند.

لاریجانی با اشاره به موضوع دانشجویان انتقالی از خارج به داخل کشور در علوم پزشکی گفت: به هر حال این افراد در دانشگاه هایی تحصیل کرده اند که ارزیابی آن دانشگاه ها با یک متدلوژی بسیار پیشرفته اجرا شده است. رنکینگ های بین المللی مثل شانگهای، کیواس و تایمز هایر اجوکیشن را ملاک قرار می دهیم. دانشگاه هایی را می پذیریم که رتبه های زیر 800 را در این رتبه بندی ها داشته باشند.

وی افزود: افرادی که در آنجا تحصیل می کنند برای انتقال باید یک ضوابطی داشته باشند که این موضوع به دقت مورد توجه قرار می گیرد. البته در هر بخشی از عالم ممکن است تخلفی هم وجود داشته باشد ما در حال رصد آن هستیم. دوباره همه مدارک قبلی را هم مورد ارزیابی قرار می دهیم. در وزارت بهداشت و اداره کل دانشجویان خارج پس از موضوع لود دانشجویان که به دلیل مسائل ارزی بوجود آمد، این موضوع بررسی می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: حجم دانشجویان انتقالی ناگهان زیاد شد سالانه 300 نفر بودند که ناگهان به 5 تا 6 هزار پفراینده رسیده است. حدود 2 هزار پفراینده در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: اولا ما جهت انتقال از خارج به داخل را برای همیشه بستیم. اگر از سال 2019 کسی به خارج از کشور می رود باید تا آخر تحصیل خود در خارج از کشور بماند. ما به صلاح کشور نمی دانیم که کنکور سراسری کشور دور زده شود و کسانی که با نمرات بسیار پایین تر از داوطلبان کنکور هستند وارد دانشگاه های علوم پزشکی کشور بشوند. بالاخره استعداد های زیادی داریم که در کنکور شرکت می کنند و شانس زیادی برای رشته های علوم پزشکی ندارند.

لاریجانی افزود: در این بخش سیستم های نظارتی ما زمانی هشیار شدند که از برخی از مدارس افرادی که با مدارک سال آخر تحصیلی می آیند یک مقدار بیشتر از معمول است. از همین رو سال گذشته با سیستم های ارزیابی و نظارتی آموزش پرورش هماهنگی و روشن شد که اصالت مدارک این افراد دچار چالش است.

وی گفت: آن هایی که تشخیص داده شد هیچ کدام به دانشگاه ها راه پیدا نکردند. حدود 60 تا 70 نفر هستند که این همان موضوعی است که تحت عنوان صندلی فروشی مطرح شده است. بسیاری علاقمند بودند که از این طریق وارد پزشکی شوند، اما هشیاری تیم وزارت بهداشت مانع این کار شد. تمام پفراینده های نقل و انتقال هم با تیم دیگری در حال ارزیابی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به برخی از مواردی که برخوردیم تحصیلات شان متوقف شد. همه این پفراینده ها توسط دستگاه های نظارتی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و آن هایی که تشخیص داده شده که سوء استفاده کرده اند پفراینده های آن ها به تدریج به قوه قضاییه و نهاد های قانونی داده می شود که برای آن ها حکم صار شود. حتی کسانی که پفراینده ای ارائه کرده و ما تشخیص دادیم که تخلف است و به دانشگاه هم راه پیدا نکرده است، چون می خواستند از حربه تقلب استفاده کنند به نهاد های نظارتی ارائه شده اند.

وی گفت: برخی از آن ها با تقلب عنوان می کردند که خارج از کشور بوده اند در حالی که مهر پلیس را جعل کرده بودند و تشخیص داده شد که تخلف اجرا شده است. نهاد های قانونی هر حکمی درباره این افراد بدهند اجرا می شود.

لاریجانی با اشاره به موضوع تغییر رشته دامپزشکی به پزشکی برای برخی فرزندان اعضای هیئت علمی گفت: تغییر تحصیل از دامپزشکی به پزشکی برای برخی از فرزندان اساتید رخ داد که این موضوع به دلیل تعبیر و برداشتی بود که دانشگاه آزاد از آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته است. به نظر ما این برداشت، برداشت درستی نیست.

وی افزود: این موضوع در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورد ارزیابی قرار می گیرد و هر زمان آن شورا که با حضور وزرای بهداشت و علوم و معاونان آموزشی وزرای بهداشت و علوم و رئیس دانشگاه آزاد تشکیل می شود، هر حکمی بدهد اجرایی می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما به دقت در حوزه آموزش پزشکی از اینکه افراد به سلامت وارد عرصه آموزش پزشکی شوند صیانت می کنیم. اما به هر حال علاقمندی در این زمینه کم نیست و افراد حاضرند هزینه هایی بکنند که این سیستم را دور بزنند. تمام مراقبت ها بر این است که جلوی این کار گرفته شود و سیستم های نظارتی مسئول بررسی این کار هستند و هر موردی که اطلاع پیدا کنیم با آن برخورد می کنیم و هر آنچه قانون حکم کند به آن عمل می کنیم.

نماشو: شبکه تبلیغاتی نماشو | آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، ثبت آگهی رایگان، آگهی رایگان اینترنتی، رپورتاژ رایگان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1614

به "هیچ کس نمی تواند از راستا انحرافی وارد دانشگاه شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ کس نمی تواند از راستا انحرافی وارد دانشگاه شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید