8 علامت کمبود ویتامین ث در بدن

به گزارش کلوب زبان آموزان، خبرنگاران: همه می دانیم که ویتامین ها نقش مهمی در زندگی و سلامت بدن ما ایفا می نمایند و این حقیقت بر کسی پوشیده نیست. این مغذی ها برای سلامتی و اطمینان از عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. در بین مواد ضروری برای بدن، ویتامین ث یکی از شناخته شده ترین و مهم ترین آنهاست. به همین دلیل اگر کمبود ویتامین ث در بدن وجود داشته باشد، خطر بزرگی برای سلامتی خواهد بود.

8 علامت کمبود ویتامین ث در بدن

ویتامین ث فقط برای تقویت سیستم ایمنی ضروری نیست، بلکه نقش مهمی در بسیاری از فرآیند ها و عملکرد های بدن نیز ایفا می نماید. دریافت مقدار کافی از این ویتامین است که موجب می گردد وظایف آن به درستی انجام گردد. بعضی این وظایف عبارت اند از: افزایش جریان خون، افزایش رشد سلولی و کاهش آسیب حاصل از اکسیداسیون. ویتامین ث برای جذب صحیح آهن و توزیع کلسیم در بدن نیز لازم است و به دنبال آن کلسیم هم فواید بسیار دیگری را به بدن می رساند.

علائم و عواقب کمبود ویتامین ث

با توجه به نکات ذکر شده، بهتر است بدانید که کمبود ویتامین ث واکنش های منفی بسیاری را در بدن به وجود می آورد. در نتیجه، کمبود این ویتامین بر سلامت ذهن و جسم تأثیر می گذارد. در ابتدا تشخیص این کمبود سخت است، ولی با گذشت زمان، بعضی از علائم و نشانه ها ظاهر می شوند. این علائم را در زیر بخوانید:

1. نازک شدن و ریزش مو

نازکی و ریزش مو همواره با عوامل مختلفی در ارتباط است و در واقع این عوامل موجب آسیب پوسته سر و مو ها می شوند. در بین فاکتور های مؤثر، کمبود ویتامین ث یکی از دلایل رایج به شمار می رود. چرا که این ویتامین برای نگهداری کلاژن و پروتئین مو که موجب استحکام آن می گردد، حیاتی است. در نتیجه اگر رژیم غذایی شامل مواد غذایی حاوی ویتامین ث نباشد، ممکن است منجر به خشکی مو، ریزش و مستعد به کچلی گردد.

2. عفونت های مکرر

افراد دچار کمبود ویتامین ث نسبت به افرادی که مقدار مورد احتیاج و کافی از این ویتامین را دریافت می نمایند، به گسترش و افزایش عفونت مستعدتر هستند. این ماده مغذی برای سیستم دفاعی بدن لازم است. مقادیر کم ویتامین ث قدرت از بین بردن و نابودی ویروس و باکتری که موجب بروز انواع بیماری می شوند، را کاهش می دهد.

عفونت های ادراری مکرر، مسائل دهانی و حساسیت های پوستی بعضی از علائمی هستند که نشان می دهند باید به فکر مصرف بیشتر ویتامین ث باشید.

3. تغییر خلق و خو

با وجود آنکه شاید بسیاری از افراد متوجه نشوند، ولی ویتامین ث با سلامت عاطفی شما در ارتباط است. مصرف مقدار کافی از این ویتامین موجب ثبات ذهنی، آرامش و کنترل هورمون هایی می گردد که خلق و خوی بد را به همراه دارند. از طرفی دیگر، کمبود ویتامین ث موجب خلقیات آزاردهنده مانند استرس و احساسات منفی می گردد که بر روحیه نیز تأثیرگذار است.

4. خستگی

خستگی یا احساس مداوم خستگی دلایل بسیاری دارد. کمبود ویتامین ث هم خستگی به همراه می آورد. این ماده مغذی برای عملکرد بهینه ذهن و بدن لازم است. به همین دلیل دریافت مقادیر کافی از این ماده موجب احساس خستگی و احتیاج به استراحت بدن می گردد.

5. ترمیم آهسته تر زخم ها

ویتامین ث برای اکسیژن رسانی صحیح و ترمیم سلولی مورداحتیاج است. در نتیجه، اگر در بدن وجود نداشته باشد، زخم ها به سرعت بهبود پیدا نمی نمایند. اگر ویتامین ث را به اندازه کافی دریافت نکنید، حتی زخم های سطحی پوست هم در طول زمان طولانی تری درمان می شوند. به علاوه کبودی هم ممکن است در طول شب در بدن پدید آید.

6. درد بدن

اگر کسی درد دائمی در بدن داشته باشد، باید به متخصص مراجعه کند. دلایل بسیاری باعث به وجود آمدن این درد می شوند و یکی از آن ها کمبود مواد مغذی مورد احتیاج بدن است. این مواد غذایی به طور مستقیم بر سلامت ماهیچه ها و مفاصل اثرگذار هستند.

برای مثال کمبود ویتامین ث ممکن است توانایی جذب درست و کامل مواد معدنی را کاهش دهد و به دنبال آن ضعف ماهیچه ای پدید آید. به علاوه می تواند در فراوری صحیح کلاژن بدن نیز تأثیرگذار باشد. در نتیجه حاصله از این مسائل، غضروفی که مفاصل را محافظت می نماید، ضعیف می گردد.

7. خشکی پوست

دریافت کافی ویتامین ث به طور روزانه یکی از بهترین عادات زندگی است. این ماده یاری می نماید پوست صاف، زیبا و بدون بیماری داشته باشید. ویتامین ث فرایند از دست دادن زودرس کلاژن و الاستین پوست را آهسته تر می نماید. در واقع کلاژن و الاستین هستند که وظیفه استحکام و انعطاف پذیری پوست را بر عهده دارند.

دریافت میزان کافی از ویتامین ث به طور منظم، تأثیرات منفی رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. این ماده حذف مواد سمی را افزایش می دهد و احتمال ابتلا به پیری زودرس را نیز کم می نماید. اگر میزان مصرف ویتامین ث برای سلامت پوست کافی نباشد، باید از مرطوب نماینده پوست مناسب خود بهره ببرید. زیرا این ماده به جذب مواد مغذی و مایعات یاری می نماید.

8. بیماری قلبی و عروقی

شیوع زودرس بیماری های قلبی و عروقی ارتباط زیادی با کمبود ویتامین ث دارد. تأثیر آنتی اکسیدانی این ویتامین، تجمع کلسترول را کاهش می دهد. این ماده همچنین موجب تصفیه خون و از بین بردن سموم می گردد. در نتیجه، عملکرد سلول ها، عروق و رگ ها بهبود پیدا می نماید.

چنانچه شک دارید که آیا دچار کمبود ویتامین ث هستید یا نه، بهتر است به دنبال خوراکی، میوه و مواد غذایی دیگری باشید که بیشترین ویتامین ث را دارند و آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سپس احتیاج است عادت های غذایی خود را ارتقا دهید تا حجم مناسب و کافی از مواد غذایی را دریافت کنید.

منبع: steptohealth

منبع: برترین ها

به "8 علامت کمبود ویتامین ث در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 علامت کمبود ویتامین ث در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید